För några år sedan var jag med och såg till att det som återstod av Carlbergska stiftelsens referensbibliotek och annat material fick ett tryggt hem. Tyvärr hade stora delar av arkivet sålts av genom åren. Det är alltid lika beklagligt när personer som prioriterar att göra sig en hacka framför att bevara kulturarvet får tillgång till unikt material. Jag har hört berättelser om hur tavlor, stolar, böcker, skrifter och brev auktionerats ut till högstbjudande.
Det gör mig rasande, om jag ska vara ärlig. Jag känner några få personer som lägger tid och pengar på att skapa egna arkiv, tillgängliga för seriösa nationalister som vill forska. Tyvärr finns det alltför många som beter sig som drakar på högar av guldmynt – samlare som håller materialet för sig själva och finner något märkligt nöje i det.
Vi kommer aldrig kunna återskapa hela Carlbergska stiftelsens bibliotek, men vi är några som försöker rädda det som fortfarande finns kvar. Jag har själv lagt närmare 10 000 kronor på böcker, tidskrifter och andra föremål med stiftelsens stämpel.
Jag – vi som gör det – gör det med glädje. Det är avgörande att bevara detta för framtiden, så att nationalister kan se, läsa, röra vid och till och med höra vår rörelses historia eller det som våra föregångare ansåg värt att arkivera.
Jag kommer då och då att dela med mig av saker som kan vara av intresse. Och vad är väl trevligare att inleda med än fyra teckningar av sköna kvinnor? Den nakna kvinnokroppen är en av Guds mest fulländade skapelser. Den har fascinerat genom århundradena, inte bara på grund av sin sexuella dragningskraft, utan lika mycket genom sin sårbarhet som väcker beskyddarinstinkter. Och när den återges med detaljerna i dess fysiska skönhet så kan man inte värja sig från dess påverkan.
I en tid av kroppslig hets och osunda ideal vill jag också lyfta fram vad som är naturligt och vackert. Dessa fyra kvinnor är exempel på det.
Jag hoppas dessutom att någon som ser dessa teckningar kan hjälpa mig identifiera konstnären. Hittills har mina efterforskningar varit resultatlösa, vilket bara gör mig mer nyfiken. Vem skapade dem? När och var? Och vilka historier ligger bakom dessa verk?
Teckningarna är omkring 100 år gamla och återfanns bland stiftelsens papper. De är oerhört vackra, levande och en fröjd för ögat. Jag hoppas att du uppskattar både skönheten och mystiken lika mycket som jag gör.
Keep reading with a 7-day free trial
Subscribe to Vid härden to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.